סגנונות תקשורת אפקטיבית – מה הם 4 הסגנונות המאפיינים אותנו?

תקשורת אפקטיבית היא אבן היסוד של כל מערכת יחסים מוצלחות, אישית ומקצועית כאחד. כל אדם מאפיין אותו סגנון תקשורת שונה והוא יכול למנף את היתרונות של סגנון התקשורת שלו, להימנע מהשפעת החסרונות שלו ולדעת להתאים את עצמו לסגנונות האחרים. הבנת סגנונות התקשורת השונים היא חיונית כדי לשפר את האינטראקציות שלנו וליצור קשרים משמעותיים וטובים יותר עם אחרים. במאמר זה, נתעמק בארבעה סגנונות תקשורת העיקריים: אנליטי, חביב, משימתי ומבטא, נחקור את המאפיינים השונים שלהם ונציע תובנות. כמו כן, נדון ברלוונטיות של סגנונות תקשורת אלו בהיבטים שונים של החיים המקצועיים, לרבות סדנאות למנהלים ועובדים, הרצאות בארגונים מצגות ועוד.

סגנונו תקשורת אפקטיביים

I. סגנון תקשורת אנליטי

סגנון התקשורת האנליטי מאפיין אנשים שמעריכים דיוק ותשומת לב לפרטים. הם נוטים להיות הגיוניים, רציניים, ביקורתיים ולשלב נתונים ועובדות בשיחות שלהם. סביבתם תהיה מאורגנת.

תכונות מפתח

מתקשרים אנליטיים הם שיטתיים ויסודיים. הם מעדיפים עובדות ונתונים על פני רגשות ולכן לרוב לא יפתחו יחסים קרובים במיוחד. הם מרבים לחשוב לתווך הארוך ולהיות זהירים. זמן התגובה שלהם איטי יותר עקב ברצון שלהם להיות דייקנים וצודקים ככל האפשר.

התנהגות מילולית ולא מילולית נפוצה

תגובות איטיות, לא מרבה לדבר ומעדיף להתמקד במעשיו. קול מונוטוני, הימנעות מיצירת קשר עין ותנועות קצובות. ידיים סגורות והישענות אחורה. במצבי לחץ בעיקר נמנעים.

רלוונטיות בהגדרות מקצועיות

מתקשרים אנליטיים מצטיינים בסדנאות למנהלים ועובדים המתמקדות בניתוח נתונים, הדרכות בארגונים הדורשים גישה שיטתית ומצגות הדורשות תשומת לב קפדנית לפרטים.

II. סגנון תקשורת חביב

מתקשרים חביבים נותנים עדיפות לאמפתיה, חמלה ושמירה על מערכות יחסים הרמוניות. הם מאזינים מצוינים ולעתים קרובות שמים את הצרכים של אחרים לפני צרכים שלהם. הם יכולים להיות תלותיים מאוד וחסרי ביטחון, לרוב יתגמשו יתר על המידה כדי למנוע קונפליקטים.

תכונות מפתח

אנשי תקשורת אדיבים הם חמים, מתחשבים וסבלניים. הם מעריכים קשרים רגשיים ושואפים ליצור אווירה נוחה ומסבירת פנים.

התנהגות מילולית ולא מילולית נפוצה

דיבור איטי ומועט בקול נעים. מרבים להתמקד באחרים ולתמוך בהם. הם לא מרבים לשנות דברים, עובדים בהווה וחייבים שיתופי פעולה כדי להרגיש בטוחים, מה שהופך אותם לתלותיים.
לא יוצרים קשר עין, נשענים אחורנית ומקפידים על ידיים סגורות. במצבי לחץ ייכנעו לרצונות של אחרים.

רלוונטיות בהגדרות מקצועיות

מתקשרים חביבים זוהרים בתפקידי מנהיגות הדורשים יצירת סביבת עבודה חיובית, אינטראקציות עם שירות לקוחות הדורשות אמפתיה וסדנאות לבניית קשרים בין אישיים חזקים.

III. סגנון תקשורת משימתי

אנשים משימתיים הינם החלטיים והאפקטיביים ומתמקדים בהשגת מטרות ותוצאות. הם נוטים להיות ישירים, שתלטנים וקשוחים ועשויים לתעדף משימות על פני קשרים אישיים.

תכונות מפתח

אנשים משימתיים הם מונעי מטרה, מאורגנים והחלטיים. הם מעדיפים דיונים קצרים ונקודתיים ועשויים להיראות חסרי סבלנות לשיחות חולין. הם אסרטיביים מאוד, דומיננטיים בסביבתם, מהירי תגובה ועצמאיים מאוד.

התנהגות מילולית ולא מילולית נפוצה

דיבור ברור, מהיר ובקול רם. שמירה על קשר עין , ישיבה ישרה או הישענות קדימה. הם בודקים את תגובת הסביבה לדבריהם. מרגישים צורך לשלוט בסיבה כדי להשיג את המטרות ולא אוהבים התנהגות פסיבית.
מתמקדים בעובדות. במצבי לחץ ייקחו על עצמם את הסכמות וההובלה.

רלוונטיות בהגדרות מקצועיות

אנשים משימתיים מצטיינים בסדנאות ניהול זמן,  מעולים במכירות ומשא ומתן ובתפקידי מנהיגות הדורשים החלטיות ואסרטיביות.

4 סגנונות תקשורת

 

IV. סגנון תקשורת מבטא

אנשים המאופיינים בתקשורת מבטאת הם שאפתנים, נלהבים ודרמטיים באינטראקציות שלהם. לעתים קרובות הם משתמשים בשפה חיה ובתנועות גוף כדי להעביר את המחשבות והרגשות שלהם.
הם לא אוהבים שגרה ותמיד מחפשים את הריגוש הבא. מאוד מעורבים בסביבתם ויכולים להיות אימפולסיביים.

תכונות מפתח

הם נלהבים, יצירתיים ומשכנעים. הם משגשגים מאנרגיה ועשויים להיות חסרי עניין בשיחות רשמיות או משמימות מדי. הם אוהבים ליצור קשר עין ולהשתמש בכל הגוף הכי להעביר את המסר, מרבים להתפרץ לדברים של אחרים ומגיבים מהר לנעשה סביבם. במצבי לחץ יכולים להפוך לתוקפניים.

התנהגות מילולית ולא מילולית נפוצה

דיבור מהיר ובקול רם, מתשמישים בשינויים בקול ותנועות בגוף, מדברים הרבה אך ישירים מאוד. אוהבים להיות מוקפים באנשים ומעורבים בסביבתם. שאפתנים ומחפשים ריגושים שוברי שגרה.

רלוונטיות בהגדרות מקצועיות

בעלי תפקיד מרכזי במכירות ובשכנוע, כאשר האנרגיה שלהם יכולה לרתק את הקהל. הם גם בעלי ערך רב בתפקידי מנהיגות הדורשים מוטיבציה ,השפעה וראייה קדימה.

שימוש בסגנונות תקשורת לצמיחה מקצועית

כדי להצליח במקום עבודה דינמי, אתם חייבים להתאים את סגנון התקשורת שלכם בהתאם למצב. בין אם אתם מציגים מצגת, מנהלים משא ומתן על עסקה או מנהלים צוות, הבנה ויישום של סגנון התקשורת המתאים יכולה להשפיע באופן משמעותי על הביצועים שלכם.

פרזנטציה: זיהוי סגנון התקשורת של הקהל שלכם יכולה לשפר את הביצועים שלכם מולם. התאימו את המצגת שלכם כך שתתאים להעדפות שלהם, בין אם זה שימוש רב יותר בנתונים או נרטיב ריגשי ומרתק.

משא ומתן:  למכירה או משא ומתן מוצלחים אתם חייבים להבין את סגנון התקשורת של מי שעומד לפניכם. התאמת הגישה שלכם להעדפות שלהם יכולה להוביל לתוצאות מוצלחות יותר.

מנהיגות: כמנהיגים, הכרה וכיבוד סגנונות התקשורת של חברי הצוות שלכם יכולים לשפר את הדינמיקה של הצוות ואת הביצועים הכוללים. התאימו את סגנון המנהיגות שלכם כדי להניע ולהשפיע על הצוות שלכם ביעילות.

שפת גוף: רמזים לא מילוליים, כגון שפת גוף, הם חלק בלתי נפרד מתקשורת יעילה. שימו לב לאופן שבו שפת הגוף שלכם מתיישרת עם סגנון החברתי שבחרת כדי לשדר אותנטיות.

שימוש בסגנונות התקשורת לצמיחה מקצועית

לסיכום

בעולם המגוון של היום, הכרה והתאמה לסגנונות תקשורת שונים חיונית לתקשורת אפקטיבית. בין אם יש לכם עסק עם איש תקשורת אנליטי, חביב, משימתי או מבטא, הבנת ההעדפות שלו יכולה לעזור לכם לנווט בתקשורת איתו בצורה מיומנת יותר. אחרי הכרת סגנונות התקשורת השונים אתם יכולים לבנות מערכות יחסים חזקות יותר ולשפר את יכולות שלכם, ובסופו של דבר לטפח קשרים טובים יותר בחיים האישיים והמקצועיים. רוצים ללמוד לתקשר באופן אפקטיבי עם העובדים והעמיתים שלכם? להעצים את המיומנויות שלכם או של העובדים שלכם בניהול ומכירה? סדנת סגנונות התקשורת של עופר רשף מחכה לכם באתר!

עופר רשף הינו מרצה ומנחה סדנאות, קורסים והרצאות לחברות וארגונים מהמובילים בארץ כבר קרוב ל – 30 שנה.

באתר תוכלו למצוא מגוון סדנאות מעשירות, מפתחות ומעצימות כגון:

פוסטים נוספים

הרצאות לחברות הייטק

הרצאות לחברות הייטק

חברות הייטק נושאות במקרים רבים את הדגל לאופן הניהול הנכון של החברה הן מול גורמים חיצוניים והן מול העובדים. הסיבה לכך היא שמנהלי החברה כל

קרא עוד »